Accidental fraud?? ALG1 as Managing Director

Anything that doesn't fit into the other subforums of German legalese, paper work, red tape
Post Reply
easypeasylemons
Posts: 3
Joined: Sun Jul 07, 2024 7:26 am

Accidental fraud?? ALG1 as Managing Director

Post by easypeasylemons »

Accidental fraud?? ALG1 as Managing Director
Hello, it has recently come to my attention that I may have made a serious legal mistake without realizing. In October, I began to receive ALG1. However, because of a difficult labor market, I also decided to explore potential self-employment as well while continuing to apply for full-time jobs. I received no money for self-employment. However, what happened was I did register an UG as well as a GmbH, for which I'm the the Managing Director, in early January.

I have continued to apply for full-time jobs and have not exceeded 15 hours a week as the Managing Director and have also received no payment and no salary. I do, however, have 50% equity stake in this and am legally listed as the Managing Director. I've just realized that this is definitely not allowed and I'm now very concerned about potential legal action.

I told my case worked in December that I was doing this and she let me know I must apply for the startup grant but it might not be approved, so I did but I closed the application when I discovered it would probably be rejected. I then updated them to say I was continuing to look for work but also exploring self-employment.
Last edited by easypeasylemons on Sun Jul 07, 2024 10:04 am, edited 1 time in total.
easypeasylemons
Posts: 3
Joined: Sun Jul 07, 2024 7:26 am

accidental fraud?

Post by easypeasylemons »

Accidental fraud?? ALG1 as Managing Director
Hello, it has recently come to my attention that I may have made a serious legal mistake without realizing. In October, I began to receive ALG1. However, because of a difficult labor market, I also decided to explore potential self-employment as well while continuing to apply for full-time jobs. I received no money for self-employment. However, what happened was I did register an UG as well as a GmbH, for which I'm the the Managing Director, in early January.

I have continued to apply for full-time jobs and have not exceeded 15 hours a week as the Managing Director and have also received no payment and no salary. I do, however, have 50% equity stake in this and am legally listed as the Managing Director. I've just realized that this is definitely not allowed and I'm now very concerned about potential legal action.

I told my case worked in December that I was doing this and she let me know I must apply for the startup grant but it might not be approved, so I did but I closed the application when I discovered it would probably be rejected. I then updated them to say I was continuing to look for work but also exploring self-employment.

What makes it worse, is my terrible german. I said the following over email in Gemran:

Guten Morgen und ein frohes neues Jahr

Ich habe eine Frage zum Erhalt des ALG1/Gründungszuschusses nach der Registrierung eines Unternehmens.

Ich bin gerade dabei, die Bewerbungsunterlagen fertigzustellen, damit sie bis Ende dieser Woche fertig sein können.

Ich habe mir auch einen Notartermin gesichert, um das Unternehmen am 8. Januar anzumelden. Ich möchte jedoch noch einmal klarstellen, dass ich arbeitslos bleiben und kein Gehalt erhalten werde.

Wenn ich die Bewerbungsunterlagen diese Woche einreiche, habe ich trotzdem Anspruch auf den Gründungszuschuss? Ohne ALG1/Gründungszuschuss kann ich leider kein Unternehmen gründen.

Ich habe jedoch festgestellt, dass die Gründung eines Unternehmens für mich der schnellste Weg ist, meine Arbeitslosigkeit zu beenden.

Danke

Guten Morgen,

Als kurzes Update:

Ich suche weiterhin eine Vollzeitbeschäftigung. Ich bin derzeit auch nicht als Geschäftsführer oder in einer anderen Funktion angestellt, verdiene kein Gehalt und die Beteiligungsgesellschaft ist nicht im Handelsregister eingetragen.

Ich habe den Geschäftsplan fertiggestellt und warte nun auf die Genehmigung durch die Organisation. Sobald diese eingegangen ist, werde ich den Gründungszuschussantrag einreichen. Sollte der Gründungszuschuss jedoch verweigert werden, werde ich weiterhin auf Arbeitssuche gehen.

Danke

P.S. zwei kurze Anmerkungen:

Ich kann Frau XXX nicht direkt im Online-Portal per E-Mail kontaktieren,

Online wird nach meinem Phase-2-Gründungszuschuss-Antrag und nicht nach Phase 1 gefragt.

Danke

Hallo, ich habe noch nichts gehört, daher schreibe ich ein kurzes Update.

Ich suche weiterhin eine Teilzeitbeschäftigung.

Ich untersuche auch weiterhin, ob die Selbstständigkeit mein schnellster Weg aus der Arbeitslosigkeit ist, aber bisher habe ich keine Arbeit als Freiberufler gefunden.

Derzeit bevorzuge ich die Suche nach einer Vollzeitbeschäftigung, aber ich prüfe beide Optionen, um den schnellsten Weg zurück in den Arbeitsmarkt zu finden
Ich habe auch ein paar Mal angerufen, um das Update bereitzustellen, konnte aber bisher noch mit niemandem sprechen

außerdem - Frau XXX hat mich gebeten, ihr direkt über das Portal eine E-Mail zu senden, aber die Systemeinstellungen erlauben mir dies anscheinend nicht
Danke

es tut mir leid, In meiner vorherigen Nachricht ist ein Übersetzungsfehler aufgetreten. Ich suche eine VollzeitstelleHallo, ich habe noch nichts gehört, daher schreibe ich ein kurzes Update.

Ich bin immer noch auf der Suche nach einer Vollzeitstelle.

Ich untersuche weiterhin, ob die Selbstständigkeit mein schnellster Weg aus der Arbeitslosigkeit ist, habe aber bisher keine Arbeit als Freiberufler gefunden.

Derzeit bevorzuge ich eine Vollzeitbeschäftigung, aber ich prüfe beide Optionen, um den schnellsten Weg zurück in den Arbeitsmarkt zu finden

Ich habe auch ein paar Mal angerufen, um das Update bereitzustellen, konnte aber noch mit niemandem sprechen.

Außerdem hat Frau XXX mich gebeten, ihr direkt über das Portal eine E-Mail zu senden, aber die Systemeinstellungen scheinen mir das nicht zu erlauben

Danke

TO FURTHER COMPLICATE THINGS

The reason this has taken me so long to come to my attention is I've been burned out, and while applying for roles, I have been not totally "on it." So I realized it is best for me to stop searching for work altogether, including full-time work and to close the GmbH.

Please advise so that I can avoid any negative consequences. Thank you.
User avatar
editorL
Site Admin
Posts: 90
Joined: Sat Feb 17, 2024 3:05 pm
Been thanked: 96 times

Re: accidental fraud?

Post by editorL »

I merged these two posts into one topic.

What you wrote is literally a "wall of text" and I assume nobody is going to spend time wading through that.

Be more specific with your question(s)!
Post Reply